Skip to content

Eu și Grecia

25 Iunie 2009

monastiraki

Cine vizitează Acropole, la ieșire dă peste Monastiraki, piața asta care mie mi se pare un bun rezumat al Greciei: crucea, moscheea, templul antic undeva pe fundal, forfota turiștilor și polițiștii din mașină, din ce în ce mai luați pe nepregătite de ceea ce se întâmplă pe stradă.

Ce am învățat eu ca româncă trăitoare în Grecia:

1. Dacă vrei, poți să scoți bani din piatră seacă. Și bani buni, nu așa, mizilic ….  Ce au grecii de bază? Comerțul, sub diverse forme. Turismul să zicem. Adică vestigiile arheologice unice, mare , multă mare, plaje superbe și pentru toate buzunarele, pe lângă care au făcut taverne , hoteluri, ș.a.

Că grecii de azi nu prea mai au mare legătură cu cei care au făcut Partenonul …. ăsta e prilej de alt subiect…. adică dacă mă uit în jur, la grecul normal, nu prea văd nimic din moștenirea elenă clasică …. democrație REALĂ (nu doar vorbăria despre), gândire filozofică înaltă, ș.a.

2. Dacă vrei, poți să plătești pentru apă și să ai grădina plină de  flori –  flori care, în mod normal,  n-ar rezista. Și nu vorbesc de 2-3 flori, vorbesc de adevărate grădini. Adică … dacă nu s-ar cheltui bani grei pentru apa, pentru foraje la peste 100 de m și transport, Grecia ar fi un fel de deșert.

3. Dacă vrei, poți să-ți construiești propria bisericuță în curte, cică face bine la păcate. Și, dacă vrei să fie oficială pe de-a-ntregul, ceri aprobare la ierarhul locului, faci slujbă de sfințire și primești dezlegare să pui o cutia milei, banii mergând apoi la biserica mare a locului. Preotul, în Grecia, e parte reală a comunității, nu se miră nimeni dacă vede o scenă ca asta din poză, cu preotul care ia o pauză de o țigară cu enoriașii – biserica părintelui respectiv e vis-a-vis de Εστιατοριο,  pe românește Restaurant.

preotul

3. Dacă vrei, poți să-ți faci siesta după-amiaza. Prin lege, vare, între orele 14-18, magazinele sunt închise. Magzinele normale le găsești deschise după, până la nouă-zece. A, dacă ai nevoie de poștă, numai pănă la orele 14.00 – după, numai în centrele mari.

4. Dacă vrei, cât de sărac ai fi, ai din când în când invitați la ”suvla”, un fel de barbecue grecesc. Ok, dacă n-ai curte, îi inviți la taverna din colț care are suvla… Că barbecue în stil elen poate fi și un miel întreg la frigare …. altă poveste ….

Morală scurtă: nu e nevoie să tragi ca boul fără să mai ai timp să respiri. Se poate și cu suvla și siestă!

5. Că mita e o chestie general balcanică …. vezi remarca de ieri a unui nenea de la telefoane când am fost să fac o reclamație – ”Numai mita merge bine în Grecia!!”  Parcă îmi amintea de ceva de dinainte de venirea mea aici …..

6. Că grecii au o ceva care nu știu de unde le vine  – o genă, o chestie ancestrală, o rămășiță a stăpânirii turcești, nu știu exact   –  dar care e eminamente orientală sau microasiatică, de undeva de pe direcția Fenicia-Persia – ceva de orient apropiat /mijlociu/îndepărtat … care n-are nici o treabă cu Europa.

Vezi siestele, talentul comercial+tocmeala și …. tendința de a tăia elanul de independență al femeii!!!!!! Ok, depinde cine e persoana feminină în cauză …. cu româncele, nu prea le merge …. avem altfel de educație…

7. Că grecul normal disprețuiește albanezii și românii care lucrează pentru el pentru că habar n-are despre cultura sau istoria lor. Slavă Domnului că am întâlnit și excepții! ….  Problema e că excepția fie a studiat, fie are un apropiat care și- a făcut studiile în România, fie ….. s-a însurat cu o româncă!

Un vecin care mă știe de vreo cinci ani m-a întrebat de curând ce limbă vorbim noi în România ….

8. Că același  grec normal din județul Corintia, unde locuiesc, nu realizează că albanezii care lucrează pentru el au început să încline balanța demografică. M-am uitat în jur și am observat că unui copil grec de un an îi corespund cel puțin 6 albanezi. Care albanezi s-au născut în Grecia și locuiesc într-o casă proprietate a părinților. Părinți perfect intergrați în societatea greacă – vorbesc de limbă, asigurări medicale, nunți, botezuri etc. Părinți care, după ani de cules măsline și de făcut curat în case de greci, acum își deschid proprile mici afaceri.

Cum va arăta populația din jurul Corintului peste 20 ani …. ce mozaic va fi…. vom trăi și vom vedea!

7 comentarii leave one →
  1. 25 Iunie 2009 12:08

    naspa si’n Grecia; zici…

  2. mekone permalink*
    25 Iunie 2009 12:14

    n-am zis că e naspa …. cu toată lista asta, viata mea aici e de enșpe zeci de ori mai bună decat cea pe care o aveam in Romania … am scris despre ce mă miră…

  3. deea permalink
    22 Iulie 2009 12:16

    eu iubesc Grecia…am fost de 2 ori, si am stat o data o luna in Atena, si ultima data 3 sapt…pot sa spun ca mi_am facut o idee despre ce si cum, iar ceea ce ai scris tu aici este real, dar oamenii aia sunt speciali, iar locurile au un farmec aparte…marea, frappeul, bisericile, istoria…totul:) eu sunt fascinata…poate scrii mai des despre ce se intampla acolo, eu ti_am devenit cititoare fidela…imaginea imi seamana cu zona din apropiere de Thessaloniki, asa e?

    • 24 Iulie 2009 15:33

      Nu e Thessaloniki, prima imagine e din Atena, a doua din Velo, o comună aprope de Corint ….

  4. deea permalink
    12 August 2009 21:41

    ma refeream la imaginea din header

  5. 16 Septembrie 2009 08:08

    lol imi amintesc invazia de greci in ro, prin 95, era plin de muzica d’aia d’a lor & stuff 🙂

    altfel n’am ajuns in gr da’ ce zici de ei, ca oameni/cultura/influente orientale/etc, sounds right.

  6. 12 Octombrie 2009 04:17

    prin urmare si-asa deci , fuse vorba despre greci !
    asa deci si prin urmare , grecii se plimbau pe mare:):)
    frumoasa tara te-a adoptat !!! omul sfinteste locul ! si Grecia democratia !!:)
    calispera !!!

Lasă un răspuns

