Skip to content

Pe drumuri de Grecia

26 Octombrie 2009

sexyVă zic de la început că vreau să vorbesc despre zona Atena-Corint-Patra, pe care o cunosc. Nordul Greciei doar l-am traversat pe jumătate adormită, așa că n-am multe de spus.

Unul dintre coșmarurile mele de Grecia e să conduc.

Despre Atena … pentru mine e orașul unde merg când am nevoie. Sau, vara, ca ghid pentru rude, când mai vizitez și eu. Parcarea e un coșmar, străzile fiind foarte strâmte, ești în pericol să-ți ridice mașina, de-aia prefer să iau trenulețul rapid și în oraș să folosesc metroul sau taxiul. Pentru mine, e mult mai puțin obositor decât cu mașina. Și mai e ceva … e o zonă delimitată cu semne, centrul, unde, până la orele 21.00, intră o zi numerele cu soț, a doua zi cele fără. Adică dacă numărul meu n-are voie în centru când am eu nevoie, parchez la mama naibii și merg ”per pedes apostolorum”, în traducere liberă, te descurci cum poți  pe picioaree tale.

E o chestie ciudată și cu taxiurile, dacă eu sunt în taxi și cineva face semn, șoferul oprește și vede dacă poate combina călătoria mea cu a altcuiva. Și eu plătesc prețul întreg.

Locuiesc undeva la țară, lângă Corint, la 150 km sud de Atena. De la Atena la Corint e o autostradă superbă. După, începe greul pentru mine. De la autostradă ies în șoseaua națională, după care urc 4 km pe un deal. Drumul e sub orice critică – îngust (uneori, n-au loc două mașini mai babane, una trebuie să oprească), plin nu doar de gropi, dar și de niște linii prin care unii și-au tras apa la grădini. Spărturi perpendiculare care ori n-au fost umplute cu nimic, ori s-a făcut ceva de mântuială. A, și cei 4 km sunt și foarte întortocheați de când circulă trenulețul rapid Atena-Kiato, proastiakos-ul. Dacă vreau să-mi rătăcesc musafirii vara, îi las să găsească singuri drumul de la plajă înapoi spre casă …

Ca să merg la cumpărăruri, mă cobor la vechea șosea națională, apropare de mare – chiar dacă unele zone sunt pline de gropi, să zicem că e practicabilă, dar obositoare, că traversezi centre de localități. Oricum, cine se pune la drum întins de la Atena la Patra, are autostrada, care după Corint devine o șosea cu 4 benzi de circulație  și, la curbe, e periculos de înclinată, te poate arunca în decor. Și, chiar dacă plătești cei aproape 3 euro de la Corint la Patra, pentru că se lucrează la lărgire, media de viteză  e de 80 de km. Și va fi așa vreo câțiva ani în ritmul de lucru pe care îl văd.

Și, ca să mă simt eu și mai bine, unde ies eu în autostradă, e o zonă în care din 3 în 3 km sunt niște panouri mari galbene cu o inscripție care începe cu ”Prosohi”, tradus înseamnă ”atenție”, și continuă cu ” pe următorii 2 km s-au întâmplat accidente mortale” – am înțeles că au fost puse la propunerea părinților. În zonă, accidente cu duiumul … viteză, vorbit la telefon sau nevinovați, alții intră în ei. Asta e Corint – Patra, cum intri în Peloponez spre stânga. Corint-Tripoli, care e spre dreapta, e autostradă de-adevăratelea.

Altă bubă e cum obții permisul de conducere aici. Trebuie să recunosc, în România am evitat, nu le am cu mașinile deloc, dar, aici, am simțit nevoia să conduc și singură, n-am alt mijloc de transport pe o raza de 4 km. Acum doi ani școala m-a costat 600 de euro, obligatorii erau 45 de ore de condus în 2 luni, am avut noroc de un profesor tânăr care vorbea engleza, examenul de teorie e pe computer, eu am ales tot engleza, că română n-au. Știu eu greacă, dar nu pentru un examen… Haios a fost examenul de conducere propriu-zis. Doi polițiști în spate, proful lângă mine, care avea și el pedale. Să vă dau detalii????  Teoria e un pic mai dificilă, e de tocit, dar partea practică n-ai cum să n-o treci … așa că acum am permis de conducere!!!!! Vă dați seama cam cum se conduce în zonă … zece perechi de ochi trebuie să ai …

Că să împac și capra și varza … îl las pe dumnealui să (mă) conducă (la cumpărături) și pentru mine, am cumpărat un motor. Măcar să pot să mă strecor …… până ajung să mă simt în apele mele pe drumurile Greciei!

5 comentarii leave one →
  1. 26 Octombrie 2009 22:23

    Am auzit ca pe-acolo este un razboi permanent intre soferi si pietoni. Din cate am inteles de la niste localnici, daca un sofer loveste un pieton, indiferent daca se afla sau nu pe trecerea de pietoni, soferul este de vina. Chiar asa e? Prin urmare am stat si un sfert de ora ca sa traversez pe trecerea de pietoni, nici un sofer nu se obosea sa opreasca.

    • mekone permalink*
      26 Octombrie 2009 23:06

      Cam da, adică pietonul primează teoretic. Practic, nimeni nu prea oprește la trecerile de pietoni dacă n-au semafor.

  2. Andreea permalink
    27 Octombrie 2009 12:21

    e o zonă delimitată cu semne, centrul, unde, până la orele 21.00, intră o zi numerele cu soț, a doua zi cele fără. […]
    dacă eu sunt în taxi și cineva face semn, șoferul oprește și vede dacă poate combina călătoria mea cu a altcuiva. Și eu plătesc prețul întreg.

    No way! Mi se pare incredibil de aiurea…

    • mekone permalink*
      27 Octombrie 2009 14:44

      Și eu am zis la fel la început … cu taxiurile, chiar aiurea. Cu circulația în centru, au dreptate – mașinile sunt bară la bară TOT timpul, străzile sunt foarte înguste, n-au ce să facă.

  3. 28 Octombrie 2009 19:29

    he, he, mi-am amintit de Atena din postul tau. Am fost intr-o excursie din aia de o zi din statiunea in care eram la plaja, si m-a frapat exact aglomeratia asta si aparentul haos. Semana foarte mult stilul de trafic cu Istanbulul.
    Apoi, ma gandeam cum ar fi sa se introduca si la noi regula cu circulatia in centru dupa paritatea numarului. N-ar fi rau, doar ca la noi n-are nimeni curaj sa o faca, pentru ca inca e prea vie amintirea duminicilor lui Ceausescu. Cu sot si fara. Si probabil ca daca s-ar face nu s-ar respecta.
    Despre examenul pentru carent, he, he, zi merci ca n-ai trecut prin calvarul de aici.Mie mi-a luat sase luni si l-am luat din trei incercari. Iar examenul cu politistul in dreapta e atat de stresant incat iti tremura picioarele pe pedale. Faptul ca se ia greu, dar si pe pile, nu-i face pe romani soferi mai buni, din pacate.

Lasă un răspuns

