Skip to content

Ce să (nu) faci ca turist în Grecia

23 Iulie 2010

Pentru cei care vin în Grecia ca turişti şi n-au plătit un sejur ”all inclusive”, am câteva sfaturi practice din experienţă, din spusele  musafirilor mei și din mârâielile nepoților, alea care începeau cu ”Nu mănânc!” și se terminau cu gura plină.

HAINELE –  să fie puţine şi confortabile

1. nu luati multe, gândiţi-vă ce veţi face – plajă, clubbing, vizitat mănăstiri?

1. să fie din bumbac sau măcar, dacă nu sunt, să nu fie strâmte, că o să regretaţi

3. musai să aveţi şi un rând de haine mai groase, un trening sau ceva asemănător, că nu se știe cum e vremea

2. doamnelor, pentru mers la plaja se poartă chestii lejere, chiar transparente, uneori doar o bucată de pânză înflorată înnodată artistic, dar eu vă sfătuiesc să vă acoperiţi umerii când vă plimbaţi prin soare

3. nu se poate ieşi ziua fără pălărie de soare şi ochelari. Dacă vreţi să şi vizitaţi împrejurimile, luaţi în calcul faptul că siturile arheologice sunt deschise de obicei de la ora 9.00 şi că nu e deloc indicat să vă prindă ora 12.00 în vârf de Acropole, vă garantez că nu e uşor de respirat!

4. pentru vizitarea mănăstirilor sunt reguli mai stricte decât în România, de obicei primeşti pe loc ceva cu care să-ţi completezi garderoba, adica femeia nu e primită în pantaloni şi cu bluză fără mânecă sau bărbaţii în pantaloni scurţi. Am avut o surpriza  la o mânăstire de maici – am mers cu mama, care era îmbracată decent şi purta o palarie alba de soare cu boruri mici, nimic extravagant. Ni s-a spus ca nu poate intra cu pălăria – am intrebat de ce, ca în Biblie scrie că femeia trebuie să aibă capul acoperit, dar nu spune cu ce. Mi s -a raspuns – Da, dar n-am vazut pe nimeni cu palarie la biserică! Aşa că … fiecare cu obiceiurile lui!!!

MÂNCAREA

– pentru drum, e indicat sa să aveţi geantă frigorifică

– evitaţi chioşcurile daca vreţi să cumparaţi apă sau altceva, căutaţi un supermarket

– nu intraţi niciodată într-o tavernă în care nu mănâncă nimeni, cautaţi locurile populate, altfel s-ar putea să aveţi surprize neplăcute

– nu vă recomand să mâncaţi musaca, pasticio sau orice altceva cu carne tocată în localurile pentru turişti nerecomandate de cineva, e mai sigur un suvlaki şi o salată, ceva în care se pot distinge clar bucăţile …

– cu cât o tavernă e mai specializată, adică serveşte mai puţine feluri de mâncare, cu atât toate sunt mai proaspete

Vreau să vă spun câte ceva despre mâncărurile din Grecia preferate de românii care m-au vizitat.

O salată grecească (horiatiki salata, care de fapt înseamnă ţărănească) musai trebuie să fie făcută din roşii, castraveţi, ardei, ceapă roşie, tulpini murate de capere, cateva masline peste care tronează o felie de branză feta (telemea din lapte de capră), totul stropit cu ulei de masline şi presărat cu oregano.

În prima poză e salata greceasăa fără brânză (apli horiatiki salata,  horis feta = salată grecească simplă, fără feta), următoarea poză e aproape de standard, doar că frunzele verzi adăugate nu sunt de  capere (nu ştiu numele, dar planta asta acrişoară creşte aiurea şi la mine-n grădină şi o folosesc la salate) şi brânza nu e feta, ci mizitra, ceva între brânză proaspătă şi urdă.

De ce am pus prima poză cu horiatiki salata horis feta (salată țărănească fără brânză)? Pentru ca eu o prefer așa, am avut surprize neplăcute cu felia de branză care nu mi-a plăcut și care costă 2-3  euro … prefer să fac acasă horiatiki salata cu feta care-mi place mie.

Pentru ca am amintit mai sus de suvlaki (= frigărui), trebuie să știți se poate mânca în trei feluri:

–  suvlaki kalamaki (ca în poză) înseamnă frigarui simple pe băţ, doar carne. E preferatul meu, cer câte kalamakia (bețe+carne) vreau, cartofii, salata etc. se cer separat, nu fac parte din porţie;

suvlaki pita – primești carnea friptă pe băț, cartofi, roşii, ceapă şi tzatziki/maioneză, toate înfășurate în pita/lipie unsă cu ulei de măsline. Adică nu ceri nimic separat.

suvlaki merida (merida = porţie) înseamnă ce am spus la suvlaki pita, dar toate pe o farfurie, separate.

(Suvlaki sunt frigărui din bucaţi de carne, ghiros sunt bucăţi mici de carne, ca la kebap, de obicei au mai multa grasime.)

Eu prefer  primele doua variante (kalamaki sau pita), la suvlaki merida sau ghiros merida am avut surprize neplacute – ori porţia a fost imensă, de nemâncat pentru o persoană şi scumpă, ori a apărut pe farfurie orez sau altceva care n-are ce cauta acolo, ori ghiros a fost prea uscat.

 

Încă ceva (învățat de la nepoţi!) – se poate cere suvlaki/gyros pita:

horis tomata – fără roşii

horis tzatziki – fără tzatziki (sos de iaurt, castraveți, usturoi, mărar)

horis cremidi – fără ceapă

horis patates – fara cartofi

Alte feluri de mâncare preferate de musafirii mei

– domnul ”Nuuuuuu mănânc!”, supărat că l-am luat de pe plajă, a acceptat totuşi cartofi prăjiţi şi gavros, peştişori prăjiţi din care şi-a făcut suvlaki cu o scobitoare, că aşa a vrut el!

– sardine la grătar – psites sardeles

sardele la gratar

 

– antricot de porc  – brizola hirini

 

 

– costiţe fripte de miel – arni paidakia sharas

Da, n-am zis nimic de fructe de mare, calamari, caracatiţă, midii şi altele – ai mei au gustat din toate, dar n-au fost entuziasmaţi!

Despre alte mâncăruri greceşti scrie tare frumos şi cu poze Cristi Roman aici, aici şi aici!

 

 

 

 

 

8 comentarii leave one →
  1. 25 Iulie 2010 12:30

    Multumesc pentru sfaturi! Intentionez sa vin in Grecia (Thassos) la inceputul lui august si chiar ma gandeam ce o sa mananc (eu sunt pretentioasa la mancare si nici nu-mi place pestele). Salate si frigarui sa fie 😀

    PS N-ai spus nimic de dulciuri 😀 Cum e inghetata? 🙂

    • Mekone permalink*
      21 Februarie 2011 16:04

      E bună, că au influență de la italieni, recomand Dodoni.

      • 2 Mai 2013 00:13

        Ar mai fi de mentionat faptul ca la unele taverne, desertul e din partea casei. Asa ca, mai bine comandati mancare si trageti cu ochiul la celelalte mese. Daca le aduce nota de plata impreuna cu ceva dulce si raki, atunci aveti rabdare. Daca nu, comandati la sfarsit, daca mai incape.
        Mekone, e buna inghetata Dodoni, dar mie mi se pare cam scumpa raport calitate. Adica am mancat si de la altii si mi s-au parut chiar mai bune si mai ieftine. Acum depinde de gust, de zona, de cine le face…

  2. Un roman permalink
    28 Iulie 2010 19:34

    Si sa nu dormiti pe plaje:

    Turişti români accidentaţi mortal pe plaja din Faliro Atena
    Vineri, 23 Iulie 2010
    Atenţie turiştilor români!!! Noaptea trecută, doi turişti români, au fost accidentaţi de o maşină de curăţare a plajei din Faliro Atena. Accidentul s-a petrecut la orele dimineţii, ora locală 05.00, atunci când maşina specială de curăţare a plajei aparţinând Primăriei Paleo Faliro a început acţiunea de curăţare a nisipului. Cei doi români cu vârste de 30 de ani dormeau pe plaja din faţa Hotelului Poseidon din Faliro.
    Din primele informaţii, şoferul maşinii nu a văzut turiştii întinşi pe nisip şi a trecut cu maşina peste aceştia.
    Femeia de 30 de ani şi-a pierdut viaţa la spitalul din Nikea, în timp ce partenerul acesteia se află în stare foarte grevă la Spitalul Crucea Roşie Atena. Conducătorul vehiculului a fost reţinut de către autorităţile portuare şi în conformitate cu ceea ce a declarat acesta, avea un contract cu municipalitatea pentru a curăţa plaja în fiecare joi. O anchetă preliminară a fost deschisă de Autoritatea Portuară Flisvos.
    Secţia Consulară a Ambasadei României la Atena avea cunoştinţă de acest caz şi aşteaptă rezultatul anchetei autorităţilor. Procedura spune că, după înştiinţarea primită din partea autorităţilor elene, Ambasada României la Atena va anunţa Ministerul Afacerilor Externe care la rându-i va lua legătura cu familia din România. Subliniem faptul că Plaja Flisvos este cunoscută ca fiind o plajă ateniană frecventată de localnici care vor să se răcorească pe timpul nopţii. Mai mult, în zonă, turiştii obişnuiesc să şi înnopteze.

    Atenţie turiştilor români care aleg locuri de înnoptare pe plajele din Grecia. Asiguraţi-vă că locul în care vă stabiliţi nu este uşor accesibil de diferite maşini tehnice ori vehicule. Alegeţi locuri luminate, populate, protejate şi chiar păzite.
    Ana Ţuţuianu – RoMedia.gr
    Foto RoMedia.gr

  3. Un roman permalink
    31 Iulie 2010 18:08

    Colac peste pupaza, nu vor gasi benzina sau Diesel, pentru ca benzinariile sunt in greva.

    Mai bine mergeati in Turcia.

    P.C. Nu imi spune nimeni cum pot sa atasez o imagine in comentariul meu.

  4. 5 Octombrie 2010 02:44

    Ai uitat sa mentionezi ca nu cumva sa cerem cafea turceasca:) Eu votez salata, sardinele, mielul si fructele de mare. Bucataria mediteraneana nu are egal.

  5. 7 Aprilie 2011 18:08

    îmi place blogul, îmi place Grecia unde am fost în urmă cu aproape doi ani, mi-ar plăcea să citesc mai des noutăţi despre Grecia, Şi aici.
    Cu stimă, tibi.

Lasă un răspuns

