Skip to content

Istorie cu sufletul în palmă

17 Iunie 2014

AnapluPuţini români ştiu că Grecia anilor ’40 a avut parte de nişte vremuri foarte tulburi – cu ocupanţi nemţi, cu italieni şi englezi, cu greci monarhişti sau comunişti, pe un fond de foamete, suferinţă şi vendete locale. Thanassis Valtinos  descrie perioada respectivă într-un roman-interviu, ”Anáplu”, o oglindă a unei variante a istoriei. ”Moartea și lascivitatea acelor ani. Relicve de amintiri.”  Adultul de azi ni se confesează prin ochii unui copil care creşte în aridul şi miticul Peloponez.

”Erau vânturile anuale de vară. Era epoca lor. Creșteau în intensitate și apoi descreșteau. Crescuserăm cu povești despre fantome. Și cu zâne. Nimic viu nu se auzea în jurul nostru. Ramurile copacilor se mișcau bântuite, mici tornade se ridicau frecvent oriunde exista un pic de nisip. Dansau ELE. Vasílis mi- a luat mâna. Ne împărtășeam spaima. Fără cuvinte. Dacă am fi vorbit, zânele ne-ar fi luat glasul.”

Peloponez

Peloponez vara

”Pentru fiecare mort de-al lor în ambuscadă, nemții executau între 10 și 15 ostateci. Deseori analogia se strica groaznic. Dístomo, Kalávrita, de exemplu. La Monodéndri au fost uciși doi oameni din Vehrmacht. Conform unor informații nesigure. Și au mai fost luați ostateci, patru sau cinci. Poate chiar șase. Neînarmați, se întorceau din vacanță. Probabil că i-au târât pe lângă ei cei din E.L.A.S. și i-au executat. Într-un convoi de camioane italiene, care cărau fân.Hrană pentru animale. «Câștigul», a fost în orice caz, egal cu zero, față de «plată».”

”Kostas Mángas, ca student, fusese de stânga, troțchist sau protomarxist, sau ceva pe aproape, care s-a transformat apoi într-un adversar pentru E.A.M. Dintr-un motiv oarecare îl socoteau consilierul politic al lui Katsaréas. Dar nu era. Katsaréas acționa autonom. Improviza. Era epoca care permitea acest lucru. Cred că toți improvizau. Își urmau instinctul. Sau oportunitățile.”

”În mijlocul celui de-al treilea rând, Fofó casieriță la Apóllon, își purta natura hermafrodită cu o consecință de ritual: pantofi cui, ciorapi tricotați, fustă, curea bărbătească în talie, care-i evidenția mijlocul. De acolo în sus, o cămașă, cravată, sacou la două rânduri, cu cărare, tunsoarea îngrijită bărbătească. Pielea feței, fără barbă. ( …) Fofó nu provoacă. Nu se îmbracă așa ca să iasă în evidență. În esență, ceea ce face este extraordinar de conservator. Este produs al respectivei societăți, care este frustrată și intolerantă în mare măsură, dar acceptă devierea atunci când aceasta este creația ei.” ”Aráhova din Laconia. Kariés. Locul de obârșie al Cariatidelor. La o intrare a satului există una sau două cópii din marmură ale acestora. Dacă îmi aduc bine aminte. Am ajuns acolo. Cum? Zece-doisprezece kilometri, de la noi. Nu s-a păstrat în mine nici un amănunt. Aceste hăuri de memorie necesare, pentru ca timpul să fie plăsmuit în poezie.”

”Státhis Koutroumános își avusese magazinul un pic mai încolo. Nu vindea nimic. Dar îl păstra deschis. O mie nouă sute patruzeci și cinci. Ani anulați.”

”- În fine, ce ai spune acum despre epoca aceea?

– Nimic.

– S-au petrecut atâtea.

– Hotărâte de alții. Noi eram pe dinafară. Ne vor marca, dar nu ne priveau.”

Thanassis Valtinos

Thanassis Valtinos

T. Valtinos nu dă verdicte. Ne prezintă un film cu instantanee sepia şi ne invită firesc să-l urmăm în peregrinările sale în spaţiu şi în timp. Şi lasă istoriei judecăţile.

Cartea a fost recent tradusă în limba română şi a fost prezentată la Bookfest de către editura TracusArte şi Uniunea Elenă din România, cu participarea criticului Dan Cristea şi a traducătorilor Angela Bratsou şi Stavros Deligiorgis. Autorul n-a fost prezent, dar ştiu că în curând va veni în România să-şi întîlnească cititorii. Aşa că pregătiţi-vă!

Şi un gând de încheiere: oare îşi va fi imaginat T. Valtinos că nişte cariatide şi coribanţi rătăciţi de istorie pe melaguri româneşti vor veni să întregească prezentarea cărţii cu un dans magic?

Dansatorii de la ansamblul ”Kymata”

Ansamblul ”KYMATA”

 

”Cariatidă” dansând

”Cariatidă” dansând

Anunțuri
No comments yet

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s